• Artykuły

Docenianie uskrzydla

💡 Twój czas, 💡 uwaga, 💡 zaufanie, 💡 komplement, 💡 umożliwienie rozwoju, 💡 podziękowanie – sposobów na docenienie pracownika można mnożyć bez końca. A jak to robią w Banku BNP Paribas? Zapraszamy do lektury artykułu Moniki Trojan-Stelmach, Kierowniczki Zespołu Komunikacji Wewnętrznej oraz Julii Węglickiej, Internal Communication Managera, w BNP Paribas Bank Polska S.A.


Jak zachęcamy do wzajemnego doceniania w Banku BNP Paribas?

Czy wiesz, że brak docenienia czyichś wysiłków jest porównywany do wyrzucenia czyjejś pracy do kosza? Tak mówią badania. Przeglądamy się w oczach innych, na tej podstawie budujemy poczucie własnej wartości. W pracy spędzamy dużą ilość czasu – warto, żeby było to miejsce przyjazne i motywujące do działania.

W Banku BNP Paribas mamy tę świadomość i od wielu lat podejmujemy działania wspierające kulturę doceniania. Docenianie nie jest naturalną skłonnością, nasz mózg ewolucyjnie nastawiony jest raczej na wychwytywanie zagrożeń, czegoś co nie działa. Dlatego warto i trzeba o tym przypominać.

Wszystko zaczęło się w 2019 roku od kampanii „Doceniaj nie oceniaj”. Jako marka zaangażowana społecznie, która podejmuje ważne tematy interesujemy się siłą kobiet, zauważamy ich rosnącą pozycję i chęć decydowania o sobie i swoim życiu. Impulsem do działania stało się badanie „Kobiety w finansach”, przeprowadzone przez IQS w 2018 roku. Wykazało ono, że 72% kobiet czuje się niedoceniona, a 59% kobiet ma poczucie bycia ocenianą/krytykowaną w sferze zawodowej oraz w domu. W ramach kampanii, powstała seria spotów pokazujących jak wielką motywacją do działania jest wsparcie najbliższej rodziny. Wraz z Onet.pl ogłosiliśmy też 5 marca Ogólnopolskim Dniem Doceniania i wpisaliśmy ten dzień do kalendarzy internetowych. Od tego czasu wiele firm również obchodzi ten dzień, zwracając uwagę na to, jak ważne jest docenianie.

Bardzo dbamy o spójność komunikacyjną naszych działań, dlatego kampania obejmowała też szereg działań wewnętrznych. Nasi pracownicy jako pierwsi zobaczyli spoty i poznali strategię działań kampanii podczas pokazu przedpremierowego. Pokazowi towarzyszyło wystąpienie Miłosza Brzezińskiego, doradcy w zakresie efektywności osobistej i społecznego zrozumienia zjawisk psychologicznych, certyfikowanego coacha, wykładowcy akademickiego, który mówił, dlaczego tak ważne jest docenianie z punktu widzenia psychologii. Spotkanie zrealizowane stacjonarnie było również transmitowane online. Uczestnicy spotkania otrzymali arkusze naklejek doceniających, które mogli przylepić na ekrany komputerów czy ubrania współpracowników. Dodatkowo, wszystkie centrale zostały wyklejone tymi samymi wlepkami doceniającymi, tylko w większym rozmiarze. Nalepki cieszyły się ogromnym zainteresowaniem naszych pracowników i nawet teraz, trzy lata później, wiele osób je wspomina bądź pyta się, czy można je jeszcze domówić.

5 marca komunikat doceniający wysłał do nas prezes banku, pracownicy dostali też dofinansowanie w kafeterii My Benefit. Mejling od prezesa zachęcał do doceniania współpracowników za pomocą kartek doceniających stworzonych w ramach działań kampanii oraz do udzielenia profesjonalnego feedbacku w aplikacji About Me, która jest wewnętrznym odpowiednikiem LinkedIn w banku. To działanie, jak również dofinansowanie w kafeterii My Benefit powtarzamy co roku od tamtego czasu, stało się to naszą swoistą tradycją. W trakcie tego roku zorganizowaliśmy dwa spotkania otwarte dla pracowników prezentujące wyniki raportu IQS „Dwa pokolenia”. Raport traktował o tym, jak wzajemnie doceniać się w wielopokoleniowym zespole. Zorganizowaliśmy 4 warsztaty z Anią Flis, ambasadorką Fundacji Sukces Pisany Szminką na temat stylów komunikacji i doceniania przez fakty. Łącznie w warsztatach uczestniczyło ok. 220 uczestników (Warszawa, Kraków, Ruda Śląska). W czasie trwania kampanii zapraszaliśmy też na spotkania lokalne z ambasadorkami Fundacji Sukces Pisany Szminką. Odbyło się 14 spotkań w całej Polsce, w których uczestniczyło łącznie 586 osób.

Kampania „Doceniaj nie oceniaj” okazała się sukcesem zdobywając nagrodę MIXX Awards 2019 oraz nominację do Effie. Dlatego właśnie powtórzyliśmy ją w 2020 roku. W ramach działań zewnętrznych warto wspomnieć o tym, że 5 marca 2020 Plotek.pl stał się zielony, a artykuły skupiały się na docenianiu celebrytów w myśl hasła Doceniaj nie oceniaj. Wewnętrznie na pokaz przedpremierowy zaprosiliśmy Andrzeja Bargiela, ski-alpinistę, który opowiedział o sile doceniania z perspektywy sportowca wyczynowego.

Działaniom wewnętrznym towarzyszyły akcje offline. Przed naszymi czterema centralami ustawiliśmy neony z napisem „Doceniaj nie oceniaj”, a w środku przy wejściach postawiliśmy ogromne skrzydła z napisem „Doceniaj nie oceniaj”, na tle których można było sobie zrobić pamiątkowe zdjęcie. Skrzydła nawiązywały do naszego hasła o tym, że docenianie uskrzydla i motywuje do działania. 5 marca planowaliśmy wystąpienie prof. Jerzego Bralczyka na temat języka doceniania, ale niestety wybuch pandemii te plany pokrzyżował. Zdążyliśmy jedynie nakręcić teaser zapraszający do świętowania 5 marca i do doceniania współpracowników.

Do pomysłu spotkania z profesorem Bralczykiem powróciliśmy w 2021 roku, udostępniając 5 marca pracownikom jego wykład nagrany online. Cieszył się on sporym zainteresowaniem, do tej pory jest wyszukiwany w naszej bazie w Echonecie, czyli naszym wewnętrznym intranecie. Nasi pracownicy bardzo fajnie odpowiedzieli na naszą zachętę do doceniania współpracowników organizując całkowicie oddolnie własne akcje w ramach obszarów, takie jak udzielanie sobie feedbacku za pomocą post-itów w aplikacji Mentimeter czy organizując „sztafetę doceniania” mającą na celu udzielenie wzajemnego feedbacku w aplikacji About Me.

Docenianie jest dla nas tak ważne, że wpisaliśmy je w jedną z naszych wartości nowej kultury organizacyjnej – transparentności. W myśl tej wartości możemy dawać i przyjmować informację zwrotną. Docenianie jest także elementem naszego Dekalogu Równego Traktowania. Jest to zestaw 10 przykazań, które powstały po ankiecie dotyczącej równego traktowania, przeprowadzonej wśród wszystkich pracowników przez koleżanki działające w programie Kobiety zmieniające BNP Paribas. 8 Zasada tego dekalogu mówi o tym, że powinniśmy doceniać wkład i zaangażowanie naszych współpracowników.

Pandemia trwale wpłynęła na nasz sposób pracy – w banku duża część pracowników może pracować zdalnie, dlatego w 2022 roku, postawiliśmy stronę z wirtualnymi kartkami doceniającymi. Nawiązywały one do naszych wartości: współpracy, odwagi, prostoty, transparentności i empowermentu. Jak wiemy, 24 lutego wybuchła wojna w Ukrainie, dlatego zrobiliśmy też dodatkową, szóstą kartkę doceniającą wsparcie, jakiego udzielają nasi pracownicy uchodźcom i uchodźczyniom z Ukrainy. A robią naprawdę dużo, jest wiele oddolnych działań, pomysłów, które bardzo szybką są realizowane przez specjalny komitet pomocowy. Akcja nie ograniczyła się tylko do 5 marca, kartki były wysyłane przez kolejne dni, w sumie nasi pracownicy wysłali 9,5 tysięcy kartek. Pracownicy komentowali, że to fajna akcja i najmilsza chwila oddechu w tych trudnych dniach.

Tradycyjne zasilenie w kafeterii My Benefit w tym roku zostało podwojone. Również z tego powodu, że punkty można przeznaczyć na wsparcie uchodźców i uchodźczyń, którzy znajdują się pod opieką banku w ośrodkach udostępnionych przez bank.

Tak właśnie w Banku BNP Paribas podchodzimy do tematu doceniania, wierząc, że kultura doceniająca stanowi ważny element przyciągający pracowników i napędzający ich do działań.


📢 Monika Trojan Stelmach i Julia Węglicka wystąpią 5 października podczas 3. edycji Konferencji Internal Communication Meeting w roli panelistek!

Podzielą się swoim doświadczeniem w obszarze komunikacji z pracownikami podczas panelu: „Kultura organizacyjna a komunikacja wewnętrzna, czyli jaki wpływ na komunikację wywiera styl zarządzania i atmosfera w firmie i jak sobie z nimi radzić?”. W tym temacie swoją wiedzą podzielą się również: Agata Kozłowska, Kierownik Zespołu Administracji i Komunikacji Wewnętrznej w Wonga i Jarek Duda, Head of Communication Department & ICV (Internal Corporate Venturing) w Britenet. A panel poprowadzi: Krzysztof Rapacz, Global Internal Communications Manager w RTB House.

⏰ Zapraszamy do zakładki Rejestracja, aby zarezerwować miejsce na Konferencji ICM3!