Co wiemy o pracownikach na podstawie badań rynkowych?
- Niezależnie od pokolenia, wszyscy potrzebujemy docenienia i szacunku.*
- Oczekujemy od swoich przełożonych wysokiego poziomu komunikacji (dot. to tak delegowania zadań jak i kaskadowania informacji) oraz empatii.**
- Chętnie włączamy się w akcje, dzięki który możemy coś zyskać – z tym, że dla każdego to „coś” ma inna formę – mogą to być nagrody indywidualne, zespołowe, cel charytatywny.
- Dla pokolenia Z finanse to nie wszystko – liczy się też zgodność ich wartości z wartościami organizacji,*** możliwość indywidualnego rozwoju****, komunikacja w nurcie Simona Sineka, czyli odpowiedzi na mityczne już pytanie: „dlaczego?” – dlaczego mam nad tym pracować, dlaczego mam się włączyć do akcji, dlaczego jestem ważny dla firmy itp.
- Pracownicy doceniają autentyczność i transparentność w komunikacji - szybciej niż kiedykolwiek wcześniej wykrywają fałsz i słynne już „malowanie trawy na zielono”.
- Grywalizacja jest elementem silnie motywującym do podejmowania wieloetapowych działań na rzecz wspólnego celu.*****
W jaki sposób użyć tej wiedzy w praktyce podczas projektowania wydarzeń czy kampanii skierowanych do pracowników, aby skutecznie zwiększyć frekwencję i zaangażowanie w projekt?
Co zrobić, jeśli komunikujemy do grupy docelowej z utrudnionym dostępem do narzędzi komunikacji lub o (stereotypowo) niskimi poziomie zaangażowania?
O tym opowiedzą prelegenci podczas sesji case studies, czyli mini prelekcji w serii na ten sam temat.
*Raport „Pokolenie Z na rynku pracy. Postawy, priorytety, oczekiwania”: https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/zetki%20wyniki%20bada%C5%84_RAPORT.pdf
**53% pracowników oczekuje od swoich przełożonych lepszej komunikacji w pracy, a 23% wskazuje na kwestie empatii; Na podstawie wyników badania firmy Grafton Recruitment: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Czego-pracownicy-oczekuja-od-swoich-szefow-Pieniadze-to-nie-wszystko-8741711.html
***Raport „Być a nie mieć – aspiracje zawodowe pokolenia Z”: https://www.jomswsge.com/pdf-173121-96003?filename=_To%20be%20not%20to%20have_.pdf
****Raport z badań „Pokolenie Z na rynku pracy” z 2023 r.: „Badana generacja stanowi zbiór indywidualistów, którzy wprowadzając swoje zasady, buntują się przeciwko niektórym zastanym modom, trendom i zjawiskom występującym w kulturach organizacyjnych firm i instytucji. Jest to jednak indywidualizm twórczy, pozytywny, nie pozostający w kontrze do sfery relacji z innymi ludźmi i nie osłabiający więzi społecznych. Ten rodzaj indywidualizmu najbliższy jest modelowi określanemu przez Charlesa Taylora jako „indywidualizm samorealizacji”, gdzie samorealizacja jest konceptualizowana jako wynik moralnego ideału wierności samemu sobie, przy niepoddawaniu się utrwalonym schematom, utartym konwenansom i obowiązującym modom(…)”: https://www.humanitas.edu.pl/resources/upload/zetki%20wyniki%20bada%C5%84_RAPORT.pdf
Bądź jak Hemingway!
To wezwanie ma zachęcać do pisania prostym językiem. Jedna z zasad, której uczymy podczas naszych warsztatów, brzmi 3x K: opisuj konkretne działania, konkretnych osób i kieruj je do konkretnych odbiorców. Jak to zrobić? Stosując filtry. Jeden z nich to właśnie Hemingway!
Czy wiesz, że zawsze po napisaniu opowiadania, usuwał z niego niepotrzebne ozdobniki i przymiotniki? Świetna technika na odchudzenie tekstu z nadmiaru zbędnych słów zakłócających odbiór meritum.
Co możemy dodać do tej listy filtrów zrozumiałej komunikacji?
- pisz poprawnie (Nasz język ewoluuje - Rada Języka Polskiego uchwaliła zmiany zasad ortograficznych obowiązujące od 1 stycznia 2026 roku.)*;
- używaj języka korzyści;
- odpowiadaj na pytania dlaczego;
- skracaj zdania;
- niech żyje forma osobowa;
- jeśli masz wątpliwości skorzystaj z narzędzi takich jak: Jasnopis czy Klarnet.
I najważniejsze – zachowaj zdrowy rozsądek. Jak mawiał Stanisław Jerzy Lec: „Nie wystarczy pisać do rzeczy, trzeba jeszcze pisać do ludzi!"
Oczywiście to nie koniec zasad, a zaledwie preludium.** Aby opanować zasady pisania prostym językiem potrzeba szkoleń i warsztatów. Na co dzień w pracy nie wszyscy mogą sobie na nie pozwolić. Jak zatem wesprzeć pracowników w pisaniu prosto jeśli nie szkoleniami, tak by rzeczywiście ułatwić im pracę, a nie dokładać kolejnych obowiązków? O tym będzie ta prelekcja.
* https://www.umcs.pl/pl/aktualnosci,28839,zmiany-zasad-ortograficznych-od-1-stycznia-2026-r,149127.chtm
** Powstała nawet norma ISO związana z prostym językiem! “ISO 24495-1:2023 Plain language — Part 1: Governing principles and guidelines” to pełna nazwa normy ISO dla prostego języka, która ukazała się 23 czerwca 2023 roku. Zawiera podstawowe zasady i wytyczne opracowywania dokumentów w prostym języku. https://www.iso.org/standard/78907.html
Twoja organizacja ma za sobą kryzys? A może przewidujesz, że jest to możliwe w najbliższych miesiącach? Spokojnie, to… normalne. Według przeprowadzonych przez PwC aż 69% firm doświadczyło kryzysu w ciągu ostatnich kilku lat, a 95% spodziewa się go również w przyszłości.* Skoro wiemy, że tak jest, przygotujmy się, a najlepiej wyprzedźmy kryzys i zadbajmy, aby w ogóle nie przyszedł. O tym, jak to zrobić, na konkretnych przykładach, opowiedzą prelegenci #ICM7.
Słowo kryzys jest odmieniane w ostatnich latach przez wszystkie przypadki, jednak znawcy tematu z pewnością zauważają, że nie zawsze jest ono używane adekwatnie do tematu. Czym zatem jest kryzys? Z sytuacją kryzysową stykamy się wtedy, kiedy na skutek konkretnego, (najczęściej) nagłego zdarzenia, organizacja musi stawić czoła sytuacji odbiegającej od przyjętych standardowo norm działania.**
Rolą komunikacji wewnętrznej jest przewidywanie możliwych zagrożeń w aktualnych i przyszłych działaniach organizacji i komunikowanie ich pracownikom, zanim wywołają falę komunikacji nieoficjalnej i będzie trzeba walczyć z dezinformacją.
Oczywiście warunkiem koniecznym jest traktowanie komunikacji wewnętrznej po partnersku – jako strategiczny obszar działania organizacji. Bez stałego miejsca przy stole zarządu, nie ma przestrzeni, danych i przyzwolenia na predykcję.
*PwC’s Global Crisis Survey 2019: https://www.pwc.com/ee/et/publications/pub/pwc-global-crisis-survey-2019.pdf
**Dokładną definicję znajdziemy m.in. w książce Dariusza Tworzydło: „Komunikowanie organizacji w kryzysie”, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2022 r.: „Kryzys to całokształt zaburzeń poznawczych i decyzyjnych, wpływających na zdolność podmiotu, który go doświadcza, do rozpoznania sytuacji niekorzystnej i odpowiedniego reagowania za pomocą znanych technik komunikowania oraz budowania i utrzymywania relacji. (…) Sytuacja kryzysowa może być traktowana jako jedno główne wydarzenie zagrażające z potencjałem negatywnych skutków, które w sposób znaczący ogranicza aktywność podmiotu, bezpośrednio wpływając na kluczowe parametry jego funkcjonowania, w tym reputację, wiarygodność i sprawność działania.”
17 kwietnia tego roku, podczas uroczystej gali towarzyszącej 6. edycji #ICM, poznaliśmy laureatki i laureatów 2. edycji Konkursu IC Biznes Partner.
Jego celem jest odszukanie i wyróżnienie osób i zespołów odpowiedzialnych na co dzień za komunikację w organizacji – za szczególny rodzaj postawy – BYCIE PARTNEREM DLA BIZNESU I PRACOWNIKÓW.
W drugiej edycji jury wyłoniło laureatów w dwóch nowych kategoriach – wydarzenia i kampanie dla pracowniczek i pracowników. To właśnie wybranych laureatów tych kategorii zaprosiliśmy na scenę #ICM7, aby opowiedzieli o swoich projektach, wyzwaniach, z którymi się mierzyli i rozwiązaniach, które zastosowali.
16 października br., podczas konferencji Internal Communication Meeting, ogłosimy start naboru zgłoszeń do 3. edycji konkursu IC Biznes Partner, którego finał odbędzie się wiosną przyszłego roku. Uczestnicy konferencji jako pierwsi poznają nowe kategorie konkursu, kryteria oceny i skład jury.
Głównym celem firmowych wydarzeń jest przekazanie ważnych strategicznie informacji, integracja zespołu oraz motywowanie pracowników. Dobrze zaplanowane, pomagają budować lepsze relacje między działami, wzmacniać poczucie przynależności do firmy oraz zwiększać zaangażowanie i satysfakcję z pracy. Organizowane są zazwyczaj z okazji jubileuszu firmy, świąt bądź innych ważnych wydarzeń.
To, na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę planując wydarzenie dla pracowników, to zadbanie o spójny charakter eventu z kulturą organizacyjną firmy – począwszy od wyboru miejsca, przez scenariusz spotkania i angażujące aktywności, po oprawę audiowizualną.
Kluczowe zagadnienia:
- Wybór lokalizacji: Z rozmowy dowiesz się m.in., jak wybrać idealną lokalizację, która nie tylko spełnia wymagania techniczne, ale także współgra z wizerunkiem organizacji oraz w jaki sposób maksymalnie wykorzystać naturalne atuty danego miejsca, aby zorganizować i zakomunikować niezapomniany event. Będzie o grywalizacji, scenariuszach „gier miejskich”, nietuzinkowych hotelach i salach konferencyjnych oraz przykładach inspirujących wydarzeń.
- CSR i ESG: Podpowiemy, dlaczego warto wybierać lokalizacje, które spełniają kryteria Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) i standardy środowiskowe (ESG), jak to wpływa na postrzeganie firmy przez pracowników i jak wykorzystać ten fakt w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej.
- Integracja i motywacja: Zastanowimy się, jak organizować eventy, które zacieśniają więzi w zespole, motywują do działania i są zgodne z wartościami oraz kulturą organizacyjną firmy.
Eksperci w dziedzinie organizacji eventów firmowych i komunikacji wewnętrznej podzielą się praktycznymi poradami oraz konkretnymi przykładami z własnego doświadczenia. Dowiesz się, jak wybrać i przygotować miejsce na event, które będzie odpowiadało charakterowi firmy oraz oczekiwaniom pracowników.
Zapraszamy na lunch.
Sprawdzić literówki w mailu prezesa, sformatować prezentację szefowej HR, zamówić nagrody w konkursie na najlepsze zdjęcie z wakacji, zorganizować śniadanie z wiceprezeską i town-halla z zarządem, przygotować imprezę integracyjną dla wszystkich pracowników i zrobić redaktorom szkolenie z intranetu. Czy tak wygląda typowy dzień komunikatora?
Czy, żeby to robić trzeba mieć kompetencje grafika, asystentki, eksperta ds. zakupów, event managera, dziennikarza i informatyka?
My mówimy: sprawdzam.
Zapraszamy na prelekcję #ICM, podczas której będziemy rozmawiać o tym:
- jak sprawdzić, na jakim poziomie jest komunikacja wewnętrzna w Twojej firmie,
- jakie kompetencje są ważne w komunikacji wewnętrznej,
- jak planować swoją ścieżkę kariery w komunikacji
- co jest, a co nie jest Twoją odpowiedzialnością.
Podczas 7. edycji Internal Communication Meeting porozmawiamy o kompetencjach komunikatora wewnętrznego.
Inspiracje out of the IC to prelekcje ekspertów spoza komunikacji wewnętrznej, od których można czerpać w naszej branży. Od trzech edycji, w ramach tego nowego formatu wystąpień, na scenie #ICM inspirowali nas już specjaliści od marketingu i AI. Tym razem zaprosiliśmy prawników, którzy opowiedzą,na jakie tematy w komunikacji trzeba się przygotować w najbliższych miesiącach i latach – z perspektywy najnowszych i przyszłych dyrektyw unijnych oraz polskiego ustawodawstwa.
Jeśli masz pytania do ekspertów #ICM, możesz przysłać je już teraz klikają przycisk „zadaj pytanie”, który znajduje się obok opisu prelekcji. Uwzględnimy je podczas przygotowywania wystąpienia.
Tradycyjnie podczas jesiennej edycji Internal Communication Meeting na zakończenie konferencji odbędzie się sesja IC Boom, czyli przestrzeń do wymiany doświadczeń dla wszystkich uczestników.
Do dyskusji zapraszamy prelegentów, panelistów i gości konferencji, by panel stał się klamrą podsumowującą nasze spotkanie.