Twoja organizacja ma za sobą kryzys? A może przewidujesz, że jest to możliwe w najbliższych miesiącach? Spokojnie, to… normalne. Według przeprowadzonych przez PwC aż 69% firm doświadczyło kryzysu w ciągu ostatnich kilku lat, a 95% spodziewa się go również w przyszłości.* Skoro wiemy, że tak jest, przygotujmy się, a najlepiej wyprzedźmy kryzys i zadbajmy, aby w ogóle nie przyszedł. O tym, jak to zrobić, na konkretnych przykładach, opowiedzą prelegenci #ICM7.
Słowo kryzys jest odmieniane w ostatnich latach przez wszystkie przypadki, jednak znawcy tematu z pewnością zauważają, że nie zawsze jest ono używane adekwatnie do tematu. Czym zatem jest kryzys? Z sytuacją kryzysową stykamy się wtedy, kiedy na skutek konkretnego, (najczęściej) nagłego zdarzenia, organizacja musi stawić czoła sytuacji odbiegającej od przyjętych standardowo norm działania.**
Rolą komunikacji wewnętrznej jest przewidywanie możliwych zagrożeń w aktualnych i przyszłych działaniach organizacji i komunikowanie ich pracownikom, zanim wywołają falę komunikacji nieoficjalnej i będzie trzeba walczyć z dezinformacją.
Oczywiście warunkiem koniecznym jest traktowanie komunikacji wewnętrznej po partnersku – jako strategiczny obszar działania organizacji. Bez stałego miejsca przy stole zarządu, nie ma przestrzeni, danych i przyzwolenia na predykcję.
*PwC’s Global Crisis Survey 2019: https://www.pwc.com/ee/et/publications/pub/pwc-global-crisis-survey-2019.pdf
**Dokładną definicję znajdziemy m.in. w książce Dariusza Tworzydło: „Komunikowanie organizacji w kryzysie”, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2022 r.: „Kryzys to całokształt zaburzeń poznawczych i decyzyjnych, wpływających na zdolność podmiotu, który go doświadcza, do rozpoznania sytuacji niekorzystnej i odpowiedniego reagowania za pomocą znanych technik komunikowania oraz budowania i utrzymywania relacji. (…) Sytuacja kryzysowa może być traktowana jako jedno główne wydarzenie zagrażające z potencjałem negatywnych skutków, które w sposób znaczący ogranicza aktywność podmiotu, bezpośrednio wpływając na kluczowe parametry jego funkcjonowania, w tym reputację, wiarygodność i sprawność działania.”