Katarzyna Kryńska, IC Mobile
Ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej
Katarzyna Kryńska, IC Mobile
Ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej

Ekspert ds. Custom Publishing. Od ponad 15 lat odpowiada za przygotowanie spójnej strategii komunikacyjnej brandów. W komunikacji zawsze skupia się na Człowieku, zgodnie z koncepcją H2H. Tworzone przez nią projekty były wielokrotnie nagradzane podczas branżowych konkursów.

2024-10-16

O krok przed… kryzysem. Czyli co, jak i KIEDY komunikować, aby kryzysowa komunikacja wewnętrzna mogła być na wiecznym urlopie?
  • 11:10 - 12:00
  • 50 min

Twoja organizacja ma za sobą kryzys? A może przewidujesz, że jest to możliwe w najbliższych miesiącach? Spokojnie, to… normalne. Według przeprowadzonych przez PwC aż 69% firm doświadczyło kryzysu w ciągu ostatnich kilku lat, a 95% spodziewa się go również w przyszłości.* Skoro wiemy, że tak jest, przygotujmy się, a najlepiej wyprzedźmy kryzys i zadbajmy, aby w ogóle nie przyszedł. O tym, jak to zrobić, na konkretnych przykładach, opowiedzą prelegenci #ICM7.

Słowo kryzys jest odmieniane w ostatnich latach przez wszystkie przypadki, jednak znawcy tematu z pewnością zauważają, że nie zawsze jest ono używane adekwatnie do tematu. Czym zatem jest kryzys? Z sytuacją kryzysową stykamy się wtedy, kiedy na skutek konkretnego, (najczęściej) nagłego zdarzenia, organizacja musi stawić czoła sytuacji odbiegającej od przyjętych standardowo norm działania.**

Rolą komunikacji wewnętrznej jest przewidywanie możliwych zagrożeń w aktualnych i przyszłych działaniach organizacji i komunikowanie ich pracownikom, zanim wywołają falę komunikacji nieoficjalnej i będzie trzeba walczyć z dezinformacją.

Oczywiście warunkiem koniecznym jest traktowanie komunikacji wewnętrznej po partnersku – jako strategiczny obszar działania organizacji. Bez stałego miejsca przy stole zarządu, nie ma przestrzeni, danych i przyzwolenia na predykcję.

 

**Dokładną definicję znajdziemy m.in. w książce Dariusza Tworzydło: „Komunikowanie organizacji w kryzysie”, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2022 r.: „Kryzys to całokształt zaburzeń poznawczych i decyzyjnych, wpływających na zdolność podmiotu, który go doświadcza, do rozpoznania sytuacji niekorzystnej i odpowiedniego reagowania za pomocą znanych technik komunikowania oraz budowania i utrzymywania relacji. (…) Sytuacja kryzysowa może być traktowana jako jedno główne wydarzenie zagrażające z potencjałem negatywnych skutków, które w sposób znaczący ogranicza aktywność podmiotu, bezpośrednio wpływając na kluczowe parametry jego funkcjonowania, w tym reputację, wiarygodność i sprawność działania.”